תכנית מתאר זו הנה תכנית להגנה על בניינים מרעידות אדמה וגם להרחבת זכויות הבנייה בהן לטובת היזמים הבונים. בתיקון מס’ 2 של תמ”א 38 ישנם היתרים להרוס בניינים ולבנות חדשים במקומם. הדבר מצריך הסכמה של 80% מהדיירים ומעלה. כאשר מושגת ההסכמה, הדיירים מפונים לדירות ארעיות במימון היזם הבונה, שגם מממן את הבנייה. בתמורה לכל אלו – מקבל היזם זכויות בנייה בהתאם לנהלי ה- תב”ע (תכנית בינוי עיר) בכל עירייה בנפרד.

היערכות לקראת שיחה עם מחתים תמ”א 38: כך תדעו שמה שמציעים לכם בתכנית חוקי או לא

כאשר מסתובב בבניינכם מחתים תמ”א 38, מאד מומלץ לבדוק שמה שהוא אומר שהוא מתכוון לעשות בבניין מותר על פי תקנות העירייה. במידה וגיליתם שהדבר אינו מותר ניתן לבלום את התכנית באמצעות פנייה לעירייה ללא פרוצדורות אחרות. ה- תב”ע העירונית נמצאת בכל אתר אינטרנט של כל עירייה בישראל. אם ברובע או בשכונה שלכם מותר, למשל, לבנות עד 3 קומות והיזם שמנסה להחתים אתכם מבקש לבנות 5 קומות, יש לברר אם ניתן לו היתר מיוחד לעשות כן, ואם לא ניתן, הרי שזו הצעה אסורה.

דברים שמומלץ לברר מול היזם והרשות העירונית שיפעלו לטובתכם בתכנית הבינוי

אם זה בניין אשר בנוי לגובה ללא מעלית – בניית מעלית; מומלץ לברר אם ניתן להוסיף לזכויות הבנייה גם חדר נוסף או מרפסת שמש לכל דייר. תוספות בנייה אלו ישמשו אתכם ולא רק את יזם הבינוי ועל כן עשויות להפוך את תמ”א 38 תיקון 2 לכדאי ואטרקטיבי עבורכם בסופו של דבר.

הצעת תמ”א 38 לפרויקטי בניינים

במידה וועד הבית של הדירה שלכם אינו חולש רק על אותו בניין אלא על פרויקט רווי בניינים, הצעת החתמת תמ”א 38 תיקון 2 תקפה לפרויקט כולו. הדיירים שייספרו כמסכימים לחתום צריכים להוות 80% מכל הפרויקט. באזור המרכז, פרויקטי בניינים מורכבים מ- 4-5 בניינים המחוברים זה לזה או מאוישים בכניסות נפרדות, ובמצב זה מימוש תמ”א 38 תיקון 2 מצריך ישיבת דיירים בה יוסברו כל יתרונות התכנית הרבה לפני שמגיעים המחתימים לשיחות הלכה למעשה.

יתרונות הריסת הבניין ובנייתי מחדש על פני האלטרנטיבות

בתכנית כזו אתם מקבלים לידיכם בניין חדש שנבנה על פי תקנים מחמירים שנקבעו מראש. המשמעות היא מקום מגורים משודרג, ולרוב גם עם דירות יותר גדולות במספר חדריהן. על אף שאת התוצאה הזו ניתן לספק גם כשמדובר בתיקון מס’ 1 לתמ”א 38, בנייה בלי הריסה, התוצאה בתיקון 2 הרבה יותר אפקטיבית. הדבר מתבטא באיכות הבניין שמקבלים וגם בבנייה התוצאתית של כל דירה בנפרד.

אודות המחבר

השארת תגובה