מדריך לאישור פרוייקט התחדשות עירונית

במאמר שלפניכם תוכלו לדעת בדיוק מה לעשות על מנת לקדם התחדשות עירונית במקום מושבכם. מדוע יש צורך לקדם בכלל התחדשות עירונית? ככל שהדירה בבעלותכם, עם היתרונות מגיעים גם החסרונות: ירידה בערך האזור, הבניין לא נבנה בהתאם לתקני הבנייה המודרניים, וחמור מכך: הבניין עומד על עמודי תמך ועל כן חשוף לרעידות אדמה. כל אלו מעודדים בעלי בתים לרצות לשאוף שתהיה התחדשות עירונית באזורם. האם ידעתם שכבעלי בתים תוכלו לעזור לילדים שלכם לקנות דירה ראשונה במחיר הוגן באמצעות התחדשות עירונית?

ראשית, זהו את סוג הפרויקט המבוקש לאזורכם

להלן רשימה נבחרת של פרויקטים מסוג “התחדשות עירונית”:

בינוי פינוי בינוי – פרויקט ייחודי של פינוי בינוי לבניינים בהם מתגוררים הורים עם ילדים בגילים מבוגרים שלא רכשו דירה ראשונה. הבניין הישן לא נהרס. לידו נבנה בניין חדש, אליו אתם – כבעלי הבית מועברים אליו בחינם מהבית הישן שלכם. רק לאחר מכן ייהרס הבית הישן וייבנה במקומו בניין חדש. את דירותיו יוכלו הילדים לקנות במחירים נגישים עקב הגדלת ההיצע.

פינוי בינוי לשיפור חזות העיר – פרויקט המיועד לבעלי דירות בתחילת דרכם, בדגש על דיירים עצמאיים שלא גרים עם משפחות. מדוע? משום שהפרויקט הזה מצריך מעט יותר גמישות בתוצאות שלו. במסגרתו, הבניין הישן שלכם נהרס ובמקומו נבנים מבני יוקרה, נסללות ריאות ירוקות ונשתלים פארקים חדשים. כלומר, יש כאן מונומנטים שיחליפו חלק מהבניינים שהיו. כל מי שביתו נהרס יפוצה ויועבר למיקום מגורים אחר, ברמה זהה לזו שהייתה לו טרם כניסת הקבלנים. ייתכן כי תחזרו לגור באותו אזור וייתכן כי באזור סמוך.

תמ”א 38 – פרויקט המיועד לבניינים שנבנו לפני שנת 1980 על עמודים. מטרת הפרויקט: הגנה על המבנה מפני רעידות אדמה. ניתן לחזק את הבניין בשעה שהדיירים ממשיכים לגור בו, או לפנות אותם ולהרוס כליל את הבניין, כשבמקומו ייבנה בניין חדש. כל דייר ודיירת יוחזרו לאינדקס (דירה וקומה) המדויק שהיה להם טרם הפינוי. בדרך כלל מדובר גם בבניין יותר חדש, בתוספת מרפסת שמש ואקסטרה חדר.

שנית, כנסו אסיפת דיירים וספרו להם שבכוונתכם לקדם את הפרויקט

באסיפת הדיירים יהיו לכם התנגדויות, אנחנו מציינים זאת כבר כעת. זה לא יהיה פיקניק. צפויים חילופי דברים קשים, אך צפויים גם דיירים שיתמכו בעמדה שלכם ויבינו את חשיבות ייקור והשבחת האזור, מתן עוגנים לילדים לרכישת דירה ראשונה, והגנה על המבנה מרעידות אדמה. בשלב זה עליכם להבין כמה תומכים וכמה מתנגדים יש לכם.

שלישית, שכרו עורך דין המתמחה בפרויקט המבוקש לכם

עורך הדין יפעל בעירייה, במועצה האזורית ובוועדת התכנון האמונה עליכם. הוא יפעל להסיר מבחינה משפטית את ההתנגדויות של הדיירים הסוררים ויהיה איש הקשר מולנו, כלומר מול החברה הקבלנית. בסופו של דבר, השיח יהיה בין עורכי דין 2 הצדדים, וייקבעו בו שלבי ביצוע ותכנון, כולל צעדים לוגיסטיים כמו מועדי פינוי, סיוע לדיירים במימון השכירות הזמנית וכיוצ”ב.

אודות המחבר

השארת תגובה