כל המידע בנושא תמ”א 38

תמ”א 38 היא תכנית מתאר ארצית להגנת מבנים מפני רעידות אדמה. התקן בישראל היה מתירן יותר בשנות השבעים מאשר כיום עקב חוסר טיפול מספק של הרשויות בהנגה מהמפגע האל טבעי המסוכן. בשל כך, אושרו תכניות בנייה זולות וחסכניות המבוססות על בנייני עמודים. אם זהו גם הבניין שלכם, והוא נבנה לפני שנת 1980, כנראה שהרשויות יאשרו לכם תמ”א 38, אבל בכל מקרה אין להניח שיש אישור אוטומטי. לפני שפוגשים ביזמים שיפנו אתכם לקבלנים, יש לגשת לעירייה, ואם לא אליה, אז למועצה האזורית או לוועדת התכנון, ולוודא שהבניין שלכם מורשה תמ”א 38.

אם אין אישור, כך תגלו מדוע

אם הבניין נבנה לאחר שנת 1980 ואין בו עמודים, בכל מקרה לא יהיה אישור לתמ”א 38 על פי חוק. אבל אם הבניין מתאפיין בנתונים הללו, ועדיין אין אישור, הסיבה הבלעדית שזה קורה היא התנגדויות וחסמים של דיירי העבר. עם זה ניתן להתמודד באמצעות עורך דין שיעשה צעדים לצמצום רף ההתנגדות. בשונה מפינוי בינוי, לא צריך למגר כליל את ההתנגדות, אלא רק להוריד אותה לרף מסוים. על דייר מתנגד שנמצא ברף הזה ניתן לכפות את הפרויקט.

הונפקו אישורים לתמ”א 38 – כך תפעלו כעת

  • צרו קשר עם יזם תמ”א 38. מדובר ביזם שתפקידו הוא להחתים דיירים על תמ”א 38 ובכך להוכיח שיש רוב חוקי לתכנית בבניין בו בבלוק הבניינים שלכם.
  • בקשו מהיזם המלצה לקבלן תמ”א 38. קבלנים העובדים עם יזמי תמ”א 38 הם המומחים שלכם לביצוע העבודה.
  • מנו לעצמכם עורך דין שיביא להסדר פינוי הדיירים מול היזם וחברת הבנייה.
  • במידה והפרויקט אינו כולל פינוי דיירים, מנו עורך דין שיגבש יחד עם היזם והקבלן לוחות זמנים למימוש שלבי הפרויקט השונים עד לסיומו.

יצירת קשר עם יזם שיביא את הקבלן, ויצירת קשר עם עורך דין שייצג אתכם כדיירים הם הצעדים הקריטיים ביותר למימוש התכנית הלכה למעשה.

היתרונות של דיירי תמ”א 38

מרפסת שמש נוספת לדירה. חדר נוסף מתווסף לכל דירה. חזות הבניין משופרת. איטום טוב יותר מיושם בין קירות הבניינים מה שמקטין את השפעת רעשי השכנים. דירות חדשות מתווספות לבניין, בבעלותו של הקבלן. אם הוא יעמיד אותן למכירה, יש לכם הזדמנות לרכוש דירה במחיר זול יחסית עקב הגדלת ההיצע.

אודות המחבר

השארת תגובה