מדריך התקשרות עם יזם בפרוייקטים פינוי בינוי

פינוי בינוי הנו מקרה פרטי של התחדשות עירונית. המיזם משמש למספר מטרות. השתיים העיקריות שבהן היא שיפור חזות האזור, הפיכתו לירוק, חדש ויוקרתי יותר, או הוספת פתרונות דיור לאלו הקיימים בשיטת “בינוי פינוי בינוי”: לא הורסים אף יחידת דיור לפני שבונים בסמוך לה. המטרה השנייה נועדה לאפשר לדיירים בבניינים רעועים פתרונות מגורים טובים יותר ללא תשלום נוסף, וגם לאפשר לילדיהם לקנות דירה חדשה במחיר נגיש עקב הגדלת ההיצע.

בדקו את ההיסטוריה היזמית של הבניין/הבניינים בעירייה, במועצה האזורית או בוועדת התכנון

בדרך זו תוכלו לדעת האם בעבר היו התנגדויות לפרויקטים דומים לשלכם. בתיק הבניין או בלוק הבניינים מצוין מדוע היו התנגדויות, מי התנגד ומתי זה קרה. זה ייתן לכם פרספקטיבה טובה יותר מה יקרה כאשר תיכנסו בעובי הקורה ותדווחו ליתר הדיירים שבכוונתכם לקדם את המיזם.

כנסו ישיבת דיירים בה ישתתפו דיירי הבניין או בלוק הבניינים

במידה והבניין שלכם ממוקם בסמוך לבניינים אחרים ולא מחובר אליהם, הוא לא חלק מבלוק ודי יהיה לזמן את דייריו. במידה והבניין מחובר ובניינים אחרים וועד הבית משותף לכולם, יש לזמן את כל דרי הבלוק. בישיבת הדיירים הציגו את יעדי הפרויקט, ומהן מטרותיו: שיפור דיור, שיפור חזות פני העיר, בניית בניינים חדשים להגדלת היצע הדירות למען דור ההמשך, ועוד. יהיו לכם מתנגדים, אנחנו כבר אומרים. זה לא יהיה קל, אבל זה מה שייתן לכם את התמונה המלאה על יושבי האזור.

צרו קשר עם יזם פינוי בינוי ודווחו לו על הממצאים שלכם מול הרשויות ובישיבת הדיירים

היזם יוכל למסור לכם חוות דעת האם הסיכוי להוצאת הפרויקט לפועל ראלי או לא. ישנם פרויקטי פינוי בינוי שאפילו מעט מתנגדים יכולים לבלום, וישנם פרויקטים בהם מיעוט של דיירים אינו משנה להוצאתם החוקית לפועל. עורך דינו של היזם, כמו גם עורך דינכם, יוכלו למסור לכם חוות דעת האם ניתן להסיר את ההתנגדויות מבחינה משפטית או לא. כאשר יש מסה מאד גדולה של מתנגדים, גם 20 עותקים של מכתבי איום בתביעה אזרחית על עיכוב ביצוע לא יעזרו. אבל כאשר מדובר במיעוט, ניתן לטפל בו בצינורות אלו. אנו ממליצים, לפני כן, לנסות לשוחח עם המתנגדים ולהתחקות אחר הסיבות הקונקרטיות לנקיטה בעמדה זו. רק אם הדבר לא הועיל, יומלץ על פנייה לערוצים משפטיים.

אודות המחבר

השארת תגובה